ajet top

Činili su istigfar u praskozorje (sehar)

  • Kategorija: Duhovni odgoj

istigfar

Uzvišeni Hakk kaže:

„Noću su malo spavali i u praskozorje oprost od grijeha molili.“ (Ez-Zarijat, 17-18)

Zajednica muslimana u sretnom stoljeću bila je prepoznatljiva po tome što su ustajali na noćni namaz, učili Kur'an, dove i činili istigfar u praskozorje (sehar), pretpostavljajući ibadet spavanju u toplim krevetima. Kod njih je zadnja trećina noći bila poznata po nazivu „vrijeme dove i istigfara“, i to vrijeme su provodili u ibadetu. Ukoliko bi neko u to vrijeme prošao pored njihovih kuća, mogao bi čuti kako iz njih dopiru glasovi zikra i Kur'ana poput zujanja pčela.

Kadi Bejdavi, rahmetullahi alejh, o tome kazuje:

„Kada je ummetu propisano pet dnevnih namaza (kao farz), a noćni namaz postao sunnet, Resulullah, sallallahu alejhi ve sellem, iz svog sretnog doma je izišao noću i prošetao sokacima Medine. Prolazeći pored kuća svojih časnih ashaba, čuo je učenje Kur'ana, zikra i tesbiha, koje je dopiralo iz njihovih kuća poput zujanja pčela.“ (Bejdavi, Envaru't-tenzil, IV, 111)

Allahov Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, rekao je:

„Kada nastupi noć, ja poznajem glasove Eš'arija, ljudi mehkoga srca, po njihovom učenju Kur'ana. Njihove kuće poznajem po njihovom učenju Kur'ana, iako nisam vidio gdje se nalaze po danu...“ (Buhari, Megazi, 38)

Hazreti Aiša, radijallahu anha, kazuje:

„Resulullah, sallallahu alejhi ve sellem, ustao je na tehedžud-namaz dok je bio u mojoj sobi. Iz mesdžida je dopirao glas Abbada ibn Abdullaha (koji je učio Kur'an u namazu), pa mi on reče:

-       Aiša, da li je ovo Abbadov glas?

-       Da! – rekla sam.

-       Allahu moj, smiluj se Abbadu! – rekao je.“ (Buhari, Šehadat, 11)

Resulullah, sallallahu alejhi ve sellem, osam ili devet noći odgodio je klanjanje jacije namaza do zadnje trećine noći. Hazreti Ebu Bekr, radijallahu anhu, rekao je:

-       Allahov Poslaniče, kad bismo jaciju klanjali ranije, lakše bi ustali na noćni ibadet?

Poslije toga Allahov Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, nije odgađao jaciju namaz. (Ahmed, V, 47)

            Hazreti Omer, radijallahu anhu, kada bi ustao na tehedžud-namaz, učio bi sljedeću dovu:

           

قَدْ تَرَى مَقَامِي وَتَعْلَمُ حَاجَتِي فَارْجِعْنِي مِنْ عِنْدِكَ يَا اللَّهُ بِحَاجَتِي مُفَلَّجًا مُنَجَّحًا مُسْتَجِيبًا مُسْتَجَابًا لِي قَدْ غَفَرْت لِي وَرَحِمَتْنِي اَللَّهُمَّ

„Gospodaru moj, Ti vidiš mjesto na kojem se nalazim i znaš moju potrebu! Allahu moj, omogući mi da se iz Tvoje blizine vratim kao rob čija je potreba ispunjena, koji je sačuvan od svakog straha i opasnosti, koji se odmah odaziva Tvojim zapovijedima, čija je dova primljena i kojem Si oprostio njegove grijehe i smilovao mu se!“

            Kada bi završio sa namazom, učio bi ovu dovu:

اَللَّهُمَّ لاَ أَرَى شَيْئًا مِنَ الدُّنْيَا يَدُومُ وَلا أَرَى حَالاً فِيهَا يَسْتَقِيمُ اَللَّهُمَّ اجْعَلْنِي أَنْطِقُ فِيهَا بِعِلْمٍ وَأَصْمُتُ بِحُكْمٍ اللَّهُمَّ لاَ تُكْثِرْ لِي مِنَ الدُّنْيَا فَأَطْغَى وَلا تُقِلَّ لِي مِنْهَا فَأَنْسَى فَإِنَّهُ مَا قَلَّ وَكَفَى خَيْرٌ مِمَّا كَثُرَ وَأَلْهَى‏

           

„Allahu moj, ja na ovom svijetu ne vidim ništa vječno! Na njemu ništa nema postojanosti! Allahu moj, na ovome svijetu me učini od onih Svojih robova, koji govore po znanju i šute po mudrosti! Allahu moj, nemoj mi davati previše imetka, pa da se uzoholim, a nemoj mi ni umanjiti imetak toliko mnogo, pa da padnem u iskušenje neimaštine i zaboravim (svoje dužnosti i ibadete prema Tebi)! Uistinu, mala količina imetka, koji je dostatan, bolja je od mnogo imetka koji učini čovjeka nemarnim (prema obavezama, zikru i ibadetima).“ (Ibn Ebi Šejbe, Musannef, VII, 82)

            Pitali su hazreti Aišu, radijallahu anha:

-       Koga Allahov Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, najviše voli od ljudi?

-       Fatimu! – odgovorila je.

-       A od muškaraca?

-       Njenog muža! – rekla je, a potom nastavila: – Koliko ja znam, on mnogo posti i klanja noćni namaz! – čime je ukazala na vrijednost noćnog ibadeta. (Tirmizi, Menakib, 60/3874)

Amir ibn Rebi'a, radijallahu anhu, koji je tokom cijeloga svog života posvećivao veliku pažnju noćnom namazu, preselio je na Ahiret nakon što je klanjao noćni namaz. Te noći je u snu vidio kako se pojavila smutnja od koje se ljudi ne mogu spasiti i bi mu rečeno:

-       Ustani, traži od Allaha da te sačuva od smutnje kao što čuva Svoje dobre robove!

On je odmah ustao i klanjao namaz. Poslije namaza se odmah razbolio i umro prije nego je izišao iz kuće. (Vidi: Hejsemi, Medžmeu'z-zevaid, IX, 301; Ibn Ebi Šejbe, Musannef, VI, 362/32044)

Jedan od tabi'ina, Amir ibn Abdikajs, rahimehullah, na smrtnoj postelji počeo je plakati, pa mu rekoše:

-       Zašto plačeš?

-       Ne plačem zbog straha od smrti, niti zbog želje za ovim svijetom, nego zato što ću biti uskraćen posta u danima vrućine i ibadeta koji sam činio noću! (Zehebi, Sijeru e'alami'n-nubela, IV, 19)

Od velikana istinske duhovnosti prenose se mnogobrojne izreke o vrijednostima noćnog ibadeta; o tome da se u trenucima praskozorja primaju dove, zaslužuje Božiji oprost i brišu grijesi, da srce i tijelo postižu zdravlje i mnogo toga neizrecivoga. Neki od njih su kazali:

„Provoditi noći u ibadetu omogućuje istinsku vlast i carstvo koji su opisani u ajetu u kojem Allah Uzvišeni kaže: Reci: O Allahu, koji svu vlast imaš, Ti vlast onome kome hoćeš daješ, a oduzimaš je od onoga od koga hoćeš; Ti onoga koga hoćeš uzvisuješ, a onoga koga hoćeš unizuješ; u Tvojoj ruci je svako dobro - Ti, uistinu, sve možeš!“ (Ali Imran, 26).“ (Hadimi, Medžmu'atu'r-resail –Risaletu'l-vasijje ven-nesiha, str. 194)

Naši dobri prethodnici obavljali su svoje ibadete sa velikim zanosom i preciznošću, ali ih nikada nisu smatrali potpunim i dovoljnim. Trajno su živjeli između „straha i nade“ (havf i redža).

Hazreti Aiša, radijallahu anha, kazuje:

„Kada su objavljeni ajeti u kojima Uzvišeni Allah kaže: I oni koji od onoga što im se daje udjeljuju, i čija su srca puna straha zato što će se vratiti svome Gospodaru, oni hitaju da čine dobra djela i radi njih druge pretiču!, rekla sam:

-       Allahov Poslaniče, da li se ovi ajeti odnose na onoga koji čini blud, pije alkohol i krade?

-       Ne, kćeri Siddikova! – rekao je. - To su oni koji klanjaju namaz, poste i udjeljuju sadaku, a boje se da im to neće biti primljeno. To su oni koji hitaju da čine dobra djela i radi njih druge pretiču. (Tirmizi, Tefsir, 23/3175; Ibn Madže, Zuhd, 20)

Za muslimana ne postoji drugačiji put od puta iskrenog i revnosnog ibadeta, ali uz obavezu da se u pogledu ibadeta više pouzda u Allahovu milost nego u svoj ibadet. To je zbog činjenice što su naša djela, baš kao i naše dove, muhtadž-potrebna prijemu kod Uzvišenog Allaha.

Prenosi se da bi hazreti Alijino lice pobijelilo kao kreč kada nastupi vrijeme namaza, a njegove ruke bi se počele tresti. Kada bi ga upitali:

„Šta je s tobom, zapovjedniče vjernika (emire'l-mu'minin)?!“

Odgovarao bi:

-       Nastupilo je vrijeme u kojem ispunjavamo emanet koji nam je Allah povjerio!Taj emanet je ponuđen nebesima, Zemlji i planinama, ali oni se pobojaše i ustegoše da ga ponesu, ali ga prihvati čovjek. Ne znam da li ću ispuniti emanet koji mi je povjeren!? (Serradž, Luma', str. 139)

 

Prijevod: Abdulaziz Rizvić


 
 
  1. Akaid
  2. Fikh
  3. Društvo i kultura
  4. Pitanja i odgovori
  5. Duhovni odgoj
Mjesto filozofije u islamu

Mjesto filozofije u islamu

03.02.2017.

Koje mjesto zauzima filozofija u islamu? Do kojih granica može doprijeti razum kao osnovno sredstvo spoznaje u filozofiji?...

Kako je iskrivljeno učenje Imama Ahmeda

Kako je iskrivljeno učenje Imama Ahmeda

03.01.2017.

Imam Ibnul-Dževzi (preselio 597. po hidžri) je jedan od istaknutih alima hanbelijskog mezheba koji je iza sebe ostavio...

Kuda vodi pogrešno tumačenje (Tahavijeve) akide

Kuda vodi pogrešno tumačenje (Tahavijeve) akide

29.03.2016.

Uzvišenom Allahu se ne pripisuju mjesto, vrijeme i svojstva stvorenja Govoreći o vjerovanju sljedbenika Sunneta  (ehlu-s-sunne ve-l-džema'a), Imam Ebu...

Sur i čišćenje bunareva

Sur i čišćenje bunareva

05.10.2016.

  NURU-L-IDAH 2. DIO Autor: Hasan ibn Ammar eš-ŠurunbulaliUvod, prijevod i komentar: Jusuf Džafić 1.2. Poglavlje o suru U slučaju da malu...

Propisi o vodama

Propisi o vodama

11.08.2016.

NURU-L-IDAH_1. DIO-Vode Autor: Hasan ibn Ammar eš-Šurunbulali Prijevod i komentar: Jusuf Džafić   Knjiga I Čistoća (Taharet) 1.1. Poglavlje o vodama Vode kojima...

Hasan ibn Ammar eš-Šurunbulali el-Vefai el-Ezheri i njegov Nuru-l-idah

Hasan ibn Ammar eš-Šurunbulali el-Vefai el-Ezheri i njegov Nuru-l-idah

28.03.2016.

Koliko je tačno djela Šurunbulali napisao teško je utvrditi, pogotovo ako uzmemo u obzir činjenicu da dobar dio...

Šehidi Bedra

Šehidi Bedra

12.06.2017.

U bici na Bedru muslimani su imali četrnaest šehida, šest muhadžira i osam ensarija. Njihova imena su: 'Ubejde bin...

Aldin Šahbazović osvojio prvo mjesto na 22. Evropskom takmičenju učača Kur'ana

Aldin Šahbazović osvojio prvo mjesto na 22. Evropskom takmičenju…

26.10.2015.

Mešihat Islamske zajednice u Hrvatskoj, Medžlis Islamske zajednice Zagreb, Svjetska organizacija za hifz iz Džidde (Saudijska Arabija) i...

BOSNA I BOŠNJACI U DJELIMA DOBRICE ĆOSIĆA (1.dio)

BOSNA I BOŠNJACI U DJELIMA DOBRICE ĆOSIĆA (1.dio)

14.10.2015.

U posljednjoj deceniji XX. stoljeća, državna zajednica Socijalistička Fedarativna Republika Jugoslavija se ratom i stradanjima raspala, a njene...

Potiranje vrata prilikom uzimanja abdesta

20.09.2015.

Pitanje: halalite na zahmetu, jedan moj jaran mi je poslao ovaj video i govori da je strogo zabranjeno potiranje vrata prilikom uzimanja abdesta. Ja izbezumljen, ne znam šta da kažem, prvi put čujem ovakvo nešto, subhanallah https://www.youtube.com/watch?v=dmItnbsdU1s&app=desktop Odgovor: Prema stavu većine hanefijskih učenjaka, Imama El-Gazalija od šafijskih...

Pismo Imama El-Gazalija Velikom veziru Dijaul-mulku

Pismo Imama El-Gazalija Velikom veziru Dijaul-mulku

28.06.2017.

Kada je bio na vrhuncu  slave i popularnosti kao jedan od najvećih učenjaka na akademiji Nizamijji u Bagdadu...

Istinska nada je ona koju prati djelo

Istinska nada je ona koju prati djelo

09.06.2017.

Svaka zahvala i hvala pripada Uzvišenom Allahu. Samo Njemu robujemo i od Njega pomoć tražimo. Njega molimo da...

Jedna kapljica u okeanu

Jedna kapljica u okeanu

18.02.2017.

Niko ne može bolje razumjeti umjetničko djelo i znati njegove tanahnosti i tajanstvenosti koje su utkane u njegovu...

next
prev
Bingo sites http://gbetting.co.uk/bingo with sign up bonuses